Sunday, September 30, 2012

အေတြးလြန္၍ ေဘးခြ်န္သြားျခင္း



သံဃာေတာ္မ်ား စီတန္းၿပီး အာရံုဆြမ္းခံထြက္ၾကရေလ၏။   ဆြမ္းခံသြားလွ်င္ ဆြမ္းဒကာမ်ား
ဆြမ္းဒကာမမ်ားကို ေမတၱာပို႔ၿပီးသြားရန္ အၿမဲတမ္းၾသ၀ါဒေပးထားေသာ္လည္း  ကိုယ့္အေတြး
ႏွင့္ကိုယ္ဆိုေတာ့ ေမတၱာပို႔ရန္ပင္ေမ့ေနတတ္ပါသည္။

ကိုရင္တိကၡတို႔အရြယ္ဆိုရင္ စိတ္ကူးယဥ္လို႕ေကာင္းတဲ့အရြယ္။      ဆြမ္းခံသြားရင္း လမ္းမွာ
ဆိုင္ကယ္ေလးစီးၿပီး သြားတဲ့     လင္မယားေတြ စံုတြဲေတြမ်ားေတြ႕လုိက္ရင္ ေအာ္တိုစိတ္ကူး
ယဥ္ၿပီးသားဘဲေလ။

``ေရွ႕ကလူေနရာမွာ ငါဆိုရင္ ဆိုင္ကယ္ကို တအားေမာင္းပစ္လုိက္မယ္။      ဒါမွေနာက္က
   ေကာင္မေလးက ငါ့ခါးေလးဖတ္ၿပီး `ေမာင္ရယ္ ေျဖးေျဖးေမာင္းပါ။ ဒီမွာရင္ေတြတုန္လွၿပီ´
   အဲဒီလိုေလးေျပာရင္ လီဗာေလးကို ခပ္ျပင္းျပင္းေလး စြဲလိုက္ဦးမယ္။`ဘူး  ဘူး ဘူး၊တီ တီ
   တီ´ဆိုၿပီး ဟြန္းေလးကိုတီးလို႔´´

``ေဟ့ေကာင္တိကၡ၊ ဘာျဖစ္ေနတာလဲကြ၊ မင္းရူးေနတာလား၊ဘာလဲ ပါးစပ္က တစ္ဘူးဘူး၊
   တစ္တီ တီ နဲ႔ေအာ္ၿပီး ငါ့ေက်ာကို မင္းသပိတ္ဖံုးႀကီးနဲ႕ လာ လာၿပီး   ေဆာင့္တိုက္ေနတာ
   သံုး ေလး ခါေလာက္ရွိေနၿပီ´´

ထုိအခါမွ သတိျပန္၀င္လာၿပီးၾကည့္လိုက္မိပါသည္။    မိမိသပိတ္္ဖုံးနဲ႔ ေရွ႕ကကိုရင္ သုမန၏
ေနာက္ေက်ာကို ေတာ္ေတာ္ေလး အရွိန္ျပင္းျပင္းနဲ႕တိုးထားတဲ့ပံုသ႑ာန္။

``ဟဲ ဟဲ ဘာရယ္ဟုတ္ပါဘူးကြ။ အေတြးလြန္လို႔ ေဘးခြ်န္သြားတာပါ´´

( ေၾသာ္ ဒါနဲ႔ စကားမစပ္၊ သုမနေက်ာမွာ ဒဏ္ရာေတြနဲ႕ဆိုတာေတာ့ တိကၡတို႕ေၾကာင့္ေတာ့
  ဟုတ္ေလာက္ပါ၀ူးေနာ္ )

Monday, September 24, 2012

ရိုေသတာ ဟုတ္ဘူးတဲ့



ဥပုသ္ေန႔ ေက်ာင္းပိတ္ရက္ျဖစ္ေနသျဖင့္ ဆြမ္းခံျပန္လာၿပီးခ်ိန္တြင္ သူငယ္ခ်င္းကိုရင္တစ္ပါးမွ
ဒကာခံပါမည္ဟုဆိုေသာေၾကာင့္ ေက်ာင္းေဘးနားကလက္ဖက္ရည္ဆိုင္သို႔ သူငယ္ခ်င္းတစ္စု
ခ်ီတက္လာခဲ့ၾကပါသည္။

ကံထူးသည္ဟုပင္ေျပာရမလား။ ဒီေန႔ဆြမ္းခံသြားတာ ၀က္သားဟင္းတစ္ခြက္ ၾကက္သားဟင္း
တစ္ခြက္ႏွုင့္ မိမိအလြန္ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ေသာ ခ်ဥ္ေပါင္ေၾကာ္တစ္ခြက္လဲ ပါလာေလ၏။ အခုလဲ
လက္ဖက္ရည္ဒကာခံမည့္ သူငယ္ခ်င္းနဲ႕ေတြ႕ရျပန္၏။

စိတ္ထဲမွာေတာ့ ေတြးလိုက္မိပါသည္။          ဒီေန႔ တိကၡတို႔ ကံတက္ေနတဲ့ေန႔ပါလားလို႕ေလ။
ဆိုင္ေရာက္ေတာ့ မိမိတို႔ႀကိဳက္ႏွစ္သက္ရာမ်ားကို မွာစားၾကပါသည္။    မိမိကေတာ့ထူးထူးျခား
ျခားဘာမွေတာ့ မစားျဖစ္ေပ။ ရွမ္းေခါက္ဆဲြေလးစားၿပီး    ( အားနာပါးနာျဖင့္ )  လက္ဖက္ရည္
ေပါ့ဆိမ့္တစ္ခြက္မွာ ေသာက္လိုက္ပါသည္။   အလွဴရွင္ေလးရွိတုန္း    Red Ruby   ေဆးလိပ္ တစ္လိပ္ကိုလဲ ခပ္တည္တည္ျဖင့္မွာလိုက္ေလ၏။

ေဆးလိပ္ေတာ့ေရာက္လာၿပီး မီးျခစ္ကပါမလာေပ။  ထို႔ေၾကာင့္ မီးျခစ္လွမ္းေတာင္းလိုက္ရ၏။
``ေဟ့ ေကာင္ေလး ၊ မီးျခစ္ ယူခဲ့ဦးေဟ့´´
``တင္းပ တင္းပ ၊ လာပါၿပီဘုရား´´
ထုိေနာက္ ေကာင္တာမွ ပိုင္ရွင္တကာႀကီးက ထလာၿပီး      ( မီးျခစ္ကို ကိုယ္တိုင္ျခစ္ေပးမည့္
ဟန္ျဖင့္ ) - - -
``ကိုရင္ ေဆးလိပ္ဖြာလိုက္ေလ ၊ တပည့္ေတာ္မီးျခစ္ ျခစ္ေပးပါမယ္´´

စိတ္ထဲမွာေတာ့ ေတြးလိုက္မိျပန္ပါသည္။  ဟာ ဒီေန႔ေတာ္ေတာ္ေလး ဟုတ္ေနပါလား၊ ခါတိုင္း
စားပြဲထိုးေလးက မီးျခစ္ကိုခ်ေပးထားခဲ့တာမ်ားၿပီး ခုမွ  ထူးထူးျခားျခား     ဒကာႀကီးကိုယ္တုိင္    မီးျခစ္ ျခစ္ေပးေန၏။

မိမိလဲ ဘာမွေျပာမေနေတာ့ ေဆးလိပ္ေလးကိုသာ ေကာက္ၿပီးဖြာလိုက္ေလ။      ဒါေပမဲ့ ဒီလို
ရိုေသတာေတြ႕ေတာ့လဲ တိကၡတို႔ပါးစပ္ကလဲ အၿငိမ္မေနႏိုင္ေပ။   ထို႔ေၾကာင့္ ေဆးလိပ္ဖြာၿပီး

``ဒကာႀကီး ၊ ရိုေသလွပါလားဗ် ၊ မီးျခစ္ကို ကိုယ္တိုင္ျခစ္ေပးေနတာဆုိေတာ့ ´´

ဒကာႀကီးကမဆိုင္းမတြပင္ ျပန္ေျပာလိုက္ေသာစကားေၾကာင့္ သူငယ္ခ်င္းအားလံုးပြဲက်သြားေပမဲ့ မိမိမွာေတာ့ ရယ္ရခက္ ရွက္ရခက္ျဖစ္သြားေလ၏။ ၾကည့္ပါဦး သူေျပာပံုက - -

`` ရိုေသလို႔ေတာ့ မဟုတ္ဘူး ကိုယ္ေတာ္ေရ၊ မီးျခစ္ေတြ ခဏခဏေပ်ာက္တတ္လို႔ဘုရား´´
``အန္´´

အင္း  . . .  စိတ္ထဲမွာေတာ့ ေျပာလိုက္မိပါသည္။
``မွတ္စမ္းကြာ ၊ ကိုယ့္ကိုကုိယ္ အေခ်ာက္တိုက္ ဘ၀င္ျမင့္ေနတဲ့ေကာင္´´

Tuesday, September 18, 2012

ေထရ၀ါဒ နွင္႔ မဟာယာန ကြာၿခားခ်က္မ်ား



မဟာယာနဘာသာကို လူေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား စိတ္၀င္တစားရွိေသာ္လည္း အေႀကာင္းေႀကာင္း
ေႀကာင္႔မေလ႔လာၿဖစ္ပဲ   အလွမ္းေ၀းေနႀကတာကို သတိထားမိပါတယ္၊  အထူးသၿဖင္႔ ကိုယ္နဲ႔ မဆိုင္ပါဘူးေလဆိုၿပီး  ဖာသိဖာသာေနတာလဲ ပါမွာပါ၊သုိ႔ေသာ္လည္းတိုင္းတပါးကိုေရာက္လာ
တဲ႔အခါမွာေတာ႔ ကုိယ္႔ပတ္၀န္းက်င္မွာဘာသာမ်ိဳးစုံ၊ လူမ်ိဳးေပါင္းစုံ၊ ေနာက္ဆုံး ဘာသာမဲ႔ ၀ါဒ
သမားကအစ ေတြ႔ၿမင္ေနႀကရတာေႀကာင္႔ မသိမၿဖစ္အေနနဲ႔ လိုအပ္လာတယ္။

အခုေတာ႔ ကိုယ္႔၀န္းက်င္မွာ မဟာယာနဘုန္းႀကီးေတြ၊ သီလရွင္ေတြ ၊တရုတ္ ကိုးရီးယားဂ်ပန္
လူမ်ိဳးေတြကို ေတြ႔လာရတဲ႔ အခါမွာေတာ႔    သူတို႔ဘာသာအေႀကာင္းကို မသိလို႔ မရေတာ႔ဘူူး၊
သူ႔တို႔ဘာသာကုိ အစအဆုံး ဘုရား တရားက အစ    လုိက္ေမးေနရတယ္ ဆုိရင္ ကိုယ္႔ၿမန္မာ
လူမ်ိဳး သိကၡာေတာ္ေတာ္က်ေနၿပီ၊  သီတဂူဆရာေတာ္ႀကီး ေၿပာတဲ႔ စကားတခြန္းကို မွတ္သား
မိဘူးတယ္၊ ဘယ္ဘာသာကို မဆို ေလ႔လာထားပါ၊

သူတို႔နဲ႔ စကားေၿပာလို႔ အနိုင္လိုခ်င္ရင္ သူ႔တို႔ ဘာသာရဲ႕အားနည္းခ်က္ကိုသိေနေတာ႔ေၿပာဆို
ရတာ ( ေနာက္ဆုံး ၿငင္းခုံရင္ေတာင္ ကိုယ္က အနိုင္ရမယ္ ) သိပ္လြယ္တယ္ တဲ႔။

အထူးသၿဖင္႔စာေရးသူတို႔ ၿမန္မာနိုင္ငံမွာမဟာယာနဗုဒၶဘာသာဆိုတာတရုတ္ဘုန္းႀကီးေက်ာင္း
ေတြမွာသာ  ရွိတာမို႔   ရဟန္းသံဃာေတြေရာ  ဒကာ ဒကာမေတြပါ အလွမ္းေ၀းေနခဲ႔ႀကတယ္။ 
ဒါေႀကာင္႔ လက္လွမ္းမီွသေလာက္ကို တင္ၿပလို္က္ပါတယ္။

                               ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ - မည္ပုံ

ဘုရားရွင္ ပရိနိဗၺာန္စံေတာ္မူေသာ  မဟာသကၠရာဇ္ ( ၁၄၈ )ခုနွစ္ ကဆုန္လၿပည္႔ေန႔မွေနာက္ 
၃ လလြန္ေၿမာက္ၿပီးေသာအခါ   အရွင္မဟာကႆပဦးေဆာင္ေသာ ရဟႏၱာမေထရ္ ၅၀၀ ၿဖင္႔ ရာဇၿဂိဳလ္ၿမိဳ႕တြင္ဘုရားရွင္၏  တရားေတာ္တို႔ကို  တလုံးတပါဒမွ် ၿပင္ဆင္ၿဖည္႔စြက္ၿခင္း၊  ထုတ္
ႏွဳတ္ပယ္ရွားၿခင္း အလ်င္းမရွိခဲ႔ပဲ ေဟာေတာ္မူခဲ႔သည္႔အတုိင္း တေသြမတိမ္း  ပထမသဂၤါယနာ တင္ေတာ္မူခဲ႔ႀကသည္။

အခ်ဳပ္အားၿဖင္႔ဘုရားေဟာေတာ္မူခဲ႔ၿပီးေသာတရားေတာ္တို႔ကို   ယေန႔အခ်ိန္အထိတလုံးတပါဒ
မွ်ၿပင္ဆင္ၿဖည္႔စြက္ၿခင္းမရွိပဲ တပည္႔သား သာ၀ကအစဥ္အဆက္  လက္ဆင္႔ကမ္းသယ္ေဆာင္
လာေသာ ၀ါဒကုိ  ေထရ၀ါဒ ဗုဒၶဘာသာ ( တပည္႔သား သာ၀က မေထရ္အစဥ္အဆက္သယ္
ေဆာင္လာေသာ ဘုရား၀ါဒ ) ဟု မွတ္နို္င္ပါသည္။

                                   ဒုတိယ သဂၤါယနာ

ၿမတ္ဗုဒၶ လြန္ေတာ္မူၿပီး    သာသနာႏွစ္ေပါင္း (၁၀၀)ၾကာၿပီးေနာက္   ၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းမ်ား (ေဒ၀ဒတ္တပည့္မ်ား)မွအဓမၼ၀တၳဳ (၁၀)ပါးကိုေတာင္းဆုိခ့ဲၾကသည္။ဥပမာ  ေနလက္တစ္သစ္
လြဲသည္႔အခ်ိန္အထိ ၀ိကာလေဘာဇန လုပ္နို္င္တယ္၊ ေသႏု(အရက္ခပ္ ေပ်ာ့ေပ်ာ့  ယခုေခတ္ ထန္းရည္လိုမ်ိဳး )ကို ေသာက္နိုင္တယ္၊ ေရႊေငြမ်ားကိုလူေတြလို စိတ္ႀကိဳက္ ကိုင္တြယ္အသံုးျပဳ
နို္င္တယ္ --စသျဖင့္ ေတာင္းဆိုခဲ့ၿပီး ေထရ၀ါဒဗုဒၶသာသနာေတာ္အား ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးလုပ္
လာသျဖင့္ ထုိရန္သူတို႔အား ကာကြယ္ရန္ ဒုတိယအႀကိမ္ သဂၤါယနာတင္ရၿပန္သည္။

(၂) သာသနာႏွစ္ (၁၀၀)ႏွစ္
(၃) ေနရာ ေ၀သာလီျပည္၊ ၀ါဠဳကာရာမေက်ာင္း
(၄) ေခါင္းေဆာင္ အရွင္ယသမေထရ္ ဦးေဆာင္ေသာ အရွင္ေရ၀တႏွင့္ အရွင္သဗၺကာမိ
(၅) သံဃာဦးေရ ရဟႏၲာေပါင္း (၇၀၀)
(၆) မင္း ကာလာေသာကမင္း
(၇) ၾကာျမင့္ခ်ိန္ (၈) လ

အရွင္ယသ၊ အရွင္ေရ၀တ အရွင္သဗၺကာမီ   ဦးေဆာင္ေသာ    ရဟႏၱာမ်ား ေ၀သာလီၿပည္၌ သဂၤါယနာတင္ေနစဥ္၀ဇၨီတိုင္းသားရဟန္းပ်က္မ်ားကိုသံဃာထု၊ မင္းပရိသတ္ထု၊ၿပည္သူလူထု
ေပါင္းၿပီး နွင္ထုတ္ခဲ႔ႀကသည္၊  ထိုရဟန္းပ်က္ မ်ားကား  တစ္ေသာင္းေက်ာ္ ပမာဏ ရွိခဲ႔သည္ 
ဟူ၏။

ထိုရဟန္းပ်က္တို႔ ကို တိုင္းျပည္မွ ႏွင္ထုတ္လုိက္ရာ ၎တို႔သည္ ဟိမ၀ႏၲာေတာင္ေျခဖက္ သို႔ သြားေရာက္ၿပီး  ရွင္ဘုရင္တစ္ပါးမွ သနားကာ ခိုလႈံခြင့္ေပးလိုက္ရာမွ ထုိရဟန္းတို႔သည္လည္း သဂၤါယနာစင္ၿပိဳင္ တင္ခဲ့ၾကသည္။

ထုိရဟန္းတို႔အား တစ္ေသာင္းေက်ာ္ဟူေသာ ႀကီးမားေသာ  အင္အားရွိသျဖင့္ မဟာသံဃိက
ဂိုဏ္းဟု နာမည္ တြင္ခ႔ဲသည္၊ ထိုဂိုဏ္းမွ မဟာယာန၀ါဒ ၿဖစ္လာသည္။

ထုိမွတဖန္ ေ၀သာလီ၌ က်န္ရိွခဲ့ၾကေသာ ရဟႏၲာ (၇၀၀)အဖြဲ႔အား ဟီနယာန  ဂိုဏ္းေသးငယ္
ေသာဂိုဏ္း ( တနည္းအားၿဖင္႔ သဗၺတၳိ၀ါဒဂိုဏ္း ) ဟု ေခၚတြင္ခဲ့သည္။ ထိုဂိုဏ္းမွ    ေထရ၀ါဒ ဆင္းသက္လာပါသည္။ အမွန္ကေတာ႔ငါတို႔က ရြာရဲ႕ေၿမာက္ပိုင္းမွာေနတယ္ဆိုရင္    သူတို႔က
ေတာင္ပိုင္းမွာ ေနတယ္ ဟု အလိုလို    မေၿပာေသာ္လည္း ေၿပာသကဲ႔သို႔ ေထရ၀ါဒ ကိုလည္း 
မဟာယာန ၀ါဒီ တို႔သည္ ဟီနယာန ဟု သုံးစြဲခဲ႔ႀကေလသည္။

အိႏိၵယ ေတာင္ပိုင္းေဒသမွ စကာ ၿပန္႔နွ႔ံခဲ႔ေသာေႀကာင္႔  ေတာင္ပိုင္းဗုဒၶဘာသာ   (ေထရ၀ါဒ) ဟုလည္းအလြယ္တကူ မွတ္နို္င္ေပသည္။ ယခုအခ်ိန္အထိ    သီရိလကၤာ၊    ထိုင္း၊    ၿမန္မာ၊ 
ကေမၻာဒီယား၊   လာအို နိုင္ငံတို႔တြင္    သာသနာထြန္းကားေနဆဲမို႔     ေထရ၀ါဒ ၅ နိုင္ငံ ဟု 
အမ်ားက အသိအမွတ္ၿပဳ လက္ခံထားဆဲၿဖစ္သည္။


မဟာယာနမွာေတာ႔ မဇၥ်ိမေဒသ အိႏိၵယၿပည္ေၿမာက္ပိုင္း ဟိမ၀ႏၱာကေနၿပန္႔ပြားခဲ႔ေသာေႀကာင္႔
ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ ( မဟာယာန ) ဟုမွတ္နို္င္သည္၊ ဘီစီ ၁ ရာစု မွ စကာ ေအဒီ ၁ ရာစု အေတာအတြင္း မဟာယာန ၀ါဒ စတင္ၿဖစ္ေပၚလာသည္ဟု သိရသည္။

မဟာယာနတို႔၏ Saddharma Pundarika Sutra သဒၶမၼပု႑ရိက သုတ္တြင္မူ ေအဒီ ၂ ရာစုမွ စကာ ေခါင္းေဆာင္ၿဖစ္ေသာ Nagarjuna နာဂဇုန သည္ သူ၏       သုညတ၀ါဒကို စြဲကိုင္ကာ အင္အားႀကီးမားေစခဲ႔သည္။

ေအဒီ ၄ ရာစုေလာက္တြင္ေတာ႔Asanga  အသဂၤနွင္႔ Vasubandhu   ၀သုဗႏၶဳ တို႔ လက္ထက္
တြင္ မဟာယာနဘာသာသည္ အထြတ္အထိပ္အေၿခအေနသို႔ ေရာက္ရွိေအာင္ ၿပန္႔ပြားခဲ႔သည္
ဟု ဆိုရပါမည္။(မဟာ- ၿမင္႔ၿမတ္ေသာ၊ယာန-နိဗၺာန္သို႔ ပို႔ေဆာင္ေပးေသာအရာ၊ယာဥ္ဟူေသာ၊
၀ါဒ - အယူရွိသူ )

ထိုအခ်ိန္မွစ၍ ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာ ေခၚ မဟာယာနသည္တရုတ္ၿပည္၊ တိဗက္၊ပါကစၥတန္၊
မြန္ဂိုလီးယား၊ ဗီယက္နမ္၊ ကိုးရီးယား ဂ်ပန္ စေသာေတာင္အာရွနိုင္ငံမ်ားအထိနွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ
ေခတ္အဆက္ဆက္ ၿပန္႔ပြားခဲ႔သည္။

ထုိႏိုိင္ငံတို႔တြင္ေထရ၀ါဒဘာသာ အားေကာင္းစြာပ်ံ႕နွ႔ံသည္ဟူ၍ မႀကားဖူးခဲ႔ေပ။အနည္းစုေတာ့ ရွိခဲ႔လိမ္႔မည္၊ ထို႔ေႀကာင္႔ တရုတ္ ဂ်ပန္ ကိုးရီးယား တုိ႔၏   ဘာသာေရး    အခန္းက႑မ်ားတြင္ တုံးေခါက္ၿခင္း၊ ဖေယာင္းတိုင္  အေမႊးတိုင္ ထြန္းၿခင္း  ေသသူအား ရည္စူးကာ   စကၠဴမ်ားအား
မီးရွိဳ႕ ၿပာခ်ၿခင္း စသည္မ်ားသည္ နိုင္ငံ ဓေလ႔ ယဥ္ေက်းမွဳ႕အရ အနည္းငယ္ ကြဲလြဲသည္မွအပ တူညီေနႀကေပသည္။

ၿပိဳက်ခါနီး အိမ္ကို က်ားကန္ ထားရသလိုၿဖစ္ေနတဲ႔ မဟာယာန ဘာသာဟာ ေနာက္ပိုင္းေခတ္
မွာေတာ႔ ဂ်ပန္နိုင္ငံကစၿပီးရဟန္းေတာ္မ်ား အိမ္ေထာင္ၿပဳသင္႔တဲ႔ဂိုဏ္း၊ မၿပဳသင္႔တဲ႔ဂိုဏ္းဆိုၿပီး ကြဲၿပားလာတယ္၊ တခ်ိဳ႕အရက္ေသာက္ႀကတယ္၊ တခ်ိဳ႕က မေသာက္ဘူး၊    တခ်ိဳ႕သက္သက္
လြတ္စားတယ္၊ တခ်ိဳ႕က မစားႀကဘူး။

ဒါေႀကာင္႔ ယခုအခ်ိန္မွာကိုးရီးယား  ဂ်ပန္ ဘုန္းႀကီးေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားဟ  အိမ္ေထာင္ရွိႀက
တယ္၊အရက္ေသာက္ႀကတယ္၊ ပါတီ နိုက္ကလပ္တက္ႀကတယ္ လို႔ တဆင္႔စကား ႀကားဖူးပါ
တယ္၊ တရုတ္၊ တိဗက္ ေဟာင္ေကာင္ ထုိင္၀မ္ စတဲ႔ နိုင္ငံေတြမွာ ရွိတဲ႔   မဟာယာနဘုန္းႀကီး
ေတြကေတာ႔ အိမ္ေထာင္ၿပဳတယ္ လို႔ မႀကားမိပါဘူး၊  ဒါေႀကာင္႔   သူတို႔ကေတာ႔   နည္းနည္း
သန္႔ရွင္းေသးတယ္ လို႔ ယူဆရမွာပါ။

သက္သက္လြတ္၀ါဒကေတာ႔ ေတာ္ေတာ္ ႀကီးစိုးေနဆဲပါပဲ၊   ဒါကလဲ     ဘုရားရွင္လက္ထက္
ေတာ္အခါကတည္းက အရွင္ေဒ၀ဒတ္ကေတာင္းဆု ငါးပါးထဲမွာရဟန္းေတာ္မ်ား  သက္သက္
လြတ္စားဖို႔ သိကၡာပုဒ္ပညတ္ေတာ္မူပါဘုရား - ဆိုၿပီး ေတာင္းပန္ခဲ႔ဖူးေပမယ္႔     ဘုရားရွင္က 
ခြင္႔မၿပဳခဲ႔ဘူး။

အရင္းစစ္ေတာ႔ အၿမစ္ေၿမက - ဆုိသလို ေၿမာက္ပိုင္း ဗုဒၶဘာသာေခၚ မဟာယာန၀ါဒ ဟာလဲ ဒုတိယသဂၤါယနာ တင္ခ်ိန္ ကတည္းက    အဓမၼ၀ါဒကေန     ဆင္းသက္လာတာမို႔ အယူ၀ါဒ
ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား လြဲေနတာ မထူးဆန္းေတာ႔ပါဘူး။

                         လြတ္ေၿမာက္ရာ လမ္းမ်ား နွုိင္းယွဥ္ခ်က္

ေထရ၀ါဒဘာသာတြင္ နိဗၺာန္ ပန္းတိုင္သို႔ -
၁ ။ သမၼာသမၺဳဒၶ အၿဖစ္နွင္႔ ကူးေၿမာက္ၿခင္း၊
၂ ။ ပေစၥကဗုဒၶါ ဘုရားငယ္အၿဖစ္ ကူးေၿမာက္ၿခင္း၊
၃ ။ သာ၀က ေဗာဓိ - ေခၚ ရဟႏၱာအၿဖစ္ ကူးေၿမာက္ၿခင္း ဟု သုံးမ်ိဳးရွိသည္။

မဟာယာန ဘာသာတြင္လည္း -
Bodhisattvayana, ( ေဗာဓိသတၱ ယာန ) ဘုရားအေလာင္းယာန၊

Prateka-Buddhayana, ( ပေစၥက ဗုဒၶယာန ) ပေစၥဗုဒၶါေလာင္း ယာန၊

Sravakayana ( သာ၀က ယာန)သာ၀ကေလာင္း ယာန၊ၿဖင္႔ကူးေၿမာက္ၿခင္း ဆိုၿပီးတူညီေသာ
အမ်ိဳးအစားမ်ား ေတြ႔ရသည္။

               ေထရ၀ါဒ ႏွင္႔ မဟာယာန၀ါဒတြင္ တူညီေသာ အဂၤါ ( ၆ ) ခ်က္

(၁) ျမတ္စြာဘုရားကို နွစ္ဖက္စလုံးက ဆရာ အျဖစ္လက္ခံၾကတယ္။
(၂) သစၥာ ေလးပါး တရားေတာ္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးက အျပည္႔အ၀လက္ခံၾကတယ္။
(၃) မဂၢင္ရွစ္ပါး တရားကိုလဲ လက္ခံတာခ်င္း တူညီတယ္၊
(၄) ပဋိစၥသမုပၸါဒ္ ေဒသနာေတာ္ကို လက္ခံတာလဲ တူညီတယ္၊
(၅) ဖန္ဆင္းရွင္ကို ႏွစ္ဖက္လံုးမွာ လက္မခံပဲ ပယ္ၿမစ္ပါတယ္။
(၆) အနိစၥ ၊ဒုကၡ၊အနတၱ နဲ႔ သီလ၊သမာဓိ ၊ပညာေတြကို ႏွစ္ဖက္လံုးက လက္ခံၾကတယ္။


Mahayana and Theravada

Now, what is the difference between Mahayana and Theravada?

I have studied Mahayana for many years and the more I study it, the more I find there is hardly any difference between

Theravada and Mahayana with regard to the fundamental teachings.

1- Both accept Sakyamuni Buddha as the Teacher.

2- The Four Noble Truths are exactly the same in both schools.

3- The Eightfold Path is exactly the same in both schools.

4- The Paticca-samuppada or the Dependent Origination is the same in both schools.

5- Both rejected the idea of a supreme being who created and governed this world.

6- Both accept Anicca, Dukkha, Anatta and Sila, Samadhi, Panna without any difference.

အနတၱကို နွစ္ဖက္စလုံးကလက္မခံႀကေပမယ္႔ ကြဲျပားခ်က္ကတရားေတာ္ေတြ    မဟုတ္ဘဲ 
ေဗာဓိသတၱ လို႔ ေခၚတဲ႔ ဘုရားေလာင္း ၊ ဘုရားက်င္႔စဥ္ အေပၚမွာ   ထားတဲ႔    သေဘာထား
ျဖစ္ေနတယ္။

ေထရ၀ါဒ က ဘုရားေလာင္း ကို ပုထုဇဥ္ပဲရွိေသးလို႔ မကိုးကြယ္ဘူး။ ေထရ၀ါဒဆိုတာရဟႏၱာ
ျဖစ္ဖို႔က်င္႔တဲ႔ ၀ါဒျဖစ္ျပီး ၊မဟာယာနကေတာ႔ ဗုဒၶျဖစ္မယ္႔ဘုရားေလာင္း  ေဗာဓိသတၱက်င္႔စဥ္
ကို လက္ခံတဲ႔ ၀ါဒပါ။

ေထရ၀ါဒမွာ ေဗာဓိသတၱကိုလြတ္ေျမာက္ရာသစၥာတရားကိုမသိေသးတဲ႔ ပုထုဇဥ္မို႔မကိုးကြယ္
ေသးေပမယ္႔ ၊မဟာယာန မွာေတာ႔ကိုးကြယ္စရာေဗာဓိသတၱေတြ မ်ားပါတယ္။ဘုရားေလာင္း၊
ဘုရားရဲ႔ မိခင္၊ ဖခင္ အမ်ားႀကီး ရွိပါေသးတယ္။

ဖားေအာက္ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ဓမၼစၾကာႏွင္႔၀ိပႆနာတရားေတာ္ကို နာဖူးပါတယ္၊ မဟာယာန
အယူ၀ါဒမွာ - အရဟတၱဖိုလ္ရျပီးသား ရဟႏၱာပုဂၢိဳလ္ဟာ ဒီဘ၀ကေန နိဗၺာန္ကို   မ်က္ေမွာက္
ျပဳလို႔ မရေသးဘူး။ ရဟႏၱာအၿဖစ္ကေန အနာဂမ္ ၊ သကဒါဂမ္ ၊ ေသာတာပန္ အထိ ျပန္ေလွ်ာ
က်သြားတယ္။ပုထုဇဥ္ျပန္ျဖစ္သြားရမယ္ ။ျပီးမွဘုရားဆုပန္ျပီးဘုရားျဖစ္ဖို႔ျပန္ၾကိဳးစားၾကရမယ္။

ေထရ၀ါဒမွာေတာ႔ မဟုတ္ဘူး -ပုထုဇဥ္ဘ၀ကေန ေသာတာပန္၊သကဒါဂါမ္၊အနာဂါမ၊ရဟႏၱာ
အစဥ္အတိုင္းၿဖစ္ၿပီးရင္ နိဗၺာန္ကို မ်က္ေမွာက္ၿပဳရတာပါပဲ၊ ေနာက္ဆုံးဘ၀ေပါ႔၊    သူ႔အတြက္ 
ဒီဘ၀  ဒီခႏၶာကိုယ္ဟာ ေနာက္ဆုံးပါပဲ၊    ဘုရားေဟာထားတဲ႔     စကားေလးတခြန္းရွိတယ္၊ ရဟႏၱာၿဖစ္တဲ႔သူ မ်ားလဲ ေၿပာေလ႔ရွိႀကတယ္၊ အထူးသၿဖင္႔ ဘုရားရွင္ကိုယ္တိုင္ပါ။

(၁) အကုပၸါ ေမ ၀ိမုတၱိ = ငါ၏ ရရွိၿပီးေသာ အရဟတၱဖိုလ္ ဥာဏ္သည္   ဘယ္လိုအေႀကာင္း
     ေႀကာင္႔မွ မပ်က္စီးနိုင္ေတာ႔ေပ။
(၂) အယမႏၱိမာ ဇာတိ ၊ နတၳိ ဒါနိ ပုန ဗၻေ၀ါတိ = ဒီဘ၀သည္ ေနာက္ဆံုးဘ၀ပဲ။ ေနာက္ထပ္
     ဘ၀သစ္ ဆိုတာ မရွိေတာ႔ဘူး၊                           
(၃) နာပရံ ဣတၳတၳာယာတိ ပဇာနာတိ - ၇ဟႏၱာ ၿဖစ္ၿပီးရင္   ေနာက္ထပ္ က်င္႔ႀကံစရာ လုံး၀
     မရွိေတာ႔ဘူး - တဲ႔။
      
ဒါကို ေထာက္ေသာအားၿဖင္႔ ေထရ၀ါဒဟာ အားလုံး ဘုရားေဟာစကားနဲ႔ တူညီေနေသးတယ္။
မဟာယာနမွာေတာ႔ကိုယ္မႀကိဳက္တာေတြကို ပယ္လိုက္၊ ထုတ္လိုက္ ၿပန္ထည္႔လိုက္၊  အသစ္
ထပ္တိုးလိုက္နဲ႔ ေခတ္အဆက္ဆက္ ၿဖတ္သန္းခဲ႔တာမို႔  ဘယ္တရားက    ဘုရားေဟာ တရား အစစ္အမွန္လဲ ဆိုတာ တိတိက်က် ေၿပာနိုင္ဖို႔ ခက္ခဲတဲ႔ အေၿခအေနကို ေရာက္ေနပါၿပီ။


စစ္မွန္ေသာ တရားေတာ္တို႔ သည္ မိမိတို႔ လက္ထဲမွာသာ ရွိေနေသးေသာေႀကာင္႔ အက်ိဳးရွိရွိ အသုံးခ်နိုင္ႀကပါေစ ဟုသာ တုိက္တြန္းစကားဆိုရင္း နိဂုံး ခ်ဳပ္ပါရေစ --

ကိုးကား --
စူဠ၀ါပါဠိေတာ္
အနတၱလကၡဏသုတ္ေတာ္
ဖားေအာက္ တရားေတာ္
Theravada-Mahayana Buddhism written by Ven. Dr. W. Rahula        ေဒါက္တာ
၀ါလ္ပိုလ္လာရာဟုလာရဲ႕အၿမင္မ်ားကိုလည္း ဒီေနရာမွာ http://www.kusala.org/udharma3/theramaya.htmlေလ႔လာနိင္ပါေသးတယ္
ဗုဒၶဘာသာ၀င္တုိင္း သိထားသင္.သည္ထင္၍ ျပန္လည္မွ်ေ၀ျခင္းသည္ျဖစ္ပါသည္။

( facebook စာမ်က္ႏွာ  Mgmg(general knowledge) မွကူးယူေဖာ္ျပပါသည္။)

Friday, September 7, 2012

ေက်းလက္ႏွင့္ သာသနာ



``ဦးဇင္း ၊ တပည့္ေတာ္ကို ၀ါးတစ္လံုးေလာက္စြန္႔ပါဦးဘုရား´´
``ဟာ ၊ ဘယ္လိုလဲ ၊ ေဗဒင္ဆရာကလႊတ္လိုက္တာဘဲလား´´

ႀကံဳခဲ့ရေပါင္းမ်ားေနၿပီျဖစ္တဲ့အတြက္    ထုိကဲ့သို႔   ေမးလိုက္ျခင္းျဖစ္ပါသည္္။    ဟုတ္ပါတယ္။
ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားကိုႀကံဳခဲ့ဖူးတာပါ။     ယၾတာေခ်ၾကတာေလ။   ေက်ာင္းမွာရွိတဲ့ ရြက္လွပင္၊
သီးပင္း ၊   ဒန္းပင္ ၊   အုန္းလက္ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ား ဘုန္းႀကီးရဟန္းမ်ားႏွင့္မျခား  အပင္တိုင္း
ဂတံုး ေတြျဖစ္ကုန္ၿပီ။

ခုလဲ လာျပန္ၿပီ။      ၀ါးတစ္လံုးေလာက္စြန္႔ပါတဲ့။         တစ္ခါတစ္ေလစဥ္းစားမိပါေသးတယ္။
သစ္ေတာဦးစီဌာနကို    တိုက္ရိုက္ဆန္႔က်င္ေနတာ ေဗဒင္ဆရာေတြမ်ားျဖစ္ေနမလားလို႔ေလ။
မဆီမဆိုင္ေပါ့။    အရင္တစ္ခါကလဲ ဒကာတစ္ေယာက္    သူ႔အေမ အသည္အသန္ျဖစ္ေနတဲ့
အတြက္ ယၾတာေခ်ရမယ္ဆိုလို႔ ေက်ာင္းကို၀ါးလာေတာင္းတာ။

သာမန္၀ါးေတြဆိုရင္မဆန္းပါဘူး။အခုသူလိုခ်င္ေနတာက ေက်ာင္းေရွ႕မွာအလွစိုက္ထားတဲ့၀ါး
ရြာဘက္  အေခၚဆို(၀ါးမင္းပင္)ေပါ့။ အဆစ္ေတြကဖုဖုထစ္ထစ္ေလးေတြနဲ႔ေတာ္ေတာ္ေလးကို
ၾကည့္လို႕ေကာင္းတာပါ။      သူ႔အေမက အသက္ ( ၃၇ ) ႏွစ္ဆိုေတာ့   အဆစ္ေပါင္း ( ၃၇ )
ဆစ္ပါတဲ့ ၀ါးကိုရမွျဖစ္မွာဆိုလို႔ တကယ့္လွေပဆိုတဲ့ ၀ါးကိုမွ ေရြးခုတ္သြားပါေလရဲ႕။

ေၾသာ္    လူတစ္ေယာက္ရဲ႕       အသက္တစ္ေခ်ာင္းအတြက္ပဲလို႔သာ       ယူဆလိုက္ရတာ
ယၾတာေခ်ခိုင္းတဲ့        ေဗဒင္ဆရာကိုေတာ့        နည္းနည္းထုေထာင္းလိုက္ခ်င္ေသးတယ္။
ဒါေပမဲ့ လာေတာင္းတဲ့လူကိုဘဲ ေျပာလိုက္မိပါေတာ့တယ္။

`` အလကားရတဲ့ ပစၥည္းနဲ႕ ယၾတာေခ်တာ အလကားဘဲျဖစ္မယ္´´ လို႔ေပါ့။

တစ္ခါတစ္ေလ စဥ္းစားမိေတာ့လဲ။ ေတာသူေတာင္သားေတြ ဘာသာေရး ဗဟုသုတအားနည္း
ေနတာကို ေတြ႕ရေတာ့    စိတ္မေကာင္းျဖစ္မိပါတယ္။       မိရိုးဖလာေတြက မ်ားေနတာကိုး။
ဒါဟာ   သာသနာျပန္႔ပြားမႈအားနည္းေနတာကို   မီးေမာင္းထုိုးျပေနတာဘဲလို႔မ်ား စဥ္းစားမိတဲ့ သူေတြမ်ားမ်ားေပၚေပါက္လာပါေစဟုသာ အႀကိမ္ႀကိမ္ အခါခါ ဆုေတာင္းမိပါေတာ့တယ္။

ယခု ၀ါးေတာင္းတဲ့ ဒကာကိုလဲ ယၾတာေခ်ဖို႔ဘဲထင္လို႔ေမးလိုက္ပါတယ္။      ဒီေတာ့မွသူက-

`` မဟုတ္ပါဘူးဘုရား ၊ တပည့္ေတာ္        အလုပ္ပိတ္တဲ့ရက္       အိမ္မွာေနရတာပ်င္းလို႔
    ငါးမွ်ားခ်င္လို႔ပါ´´

ကိုင္းဗ်ာ။ ကဲ ဘာတတ္ႏိုင္ေသးလဲ၊ ဘုန္းႀကီးေက်ာင္းမွာလာၿပီး  ငါးမွ်ားတံလာအလွဴခံေနတာ။
ဒါဟာ ကေလးတစ္ေယာက္လဲမဟုတ္ေတာ့ဘူး။ သားမယားနဲ႕ အိမ္ေထာင္သည္တစ္ေယာက္။
ေက်းလက္ေတာရြာေတြမွာ ရြာဦးဘုန္းေတာ္ႀကီးေက်ာင္းေတြကေတာ့ရွိပါရဲ႕။သာသနာေတာ္ရဲ႕
ေရေသာက္ျမစ္က မဆင္းသက္ႏိုင္ေသးသ၍ ငါးမွ်ားဖားရိုက္ ေလးခြတစ္လက္နဲ႕ငွက္လိုက္ပစ္
ေနတဲ့ အက်င့္ေတြရွိေနဦးမည္သာ။

ေက်ာင္းသားဗလာ ကိုရင္မရွိတဲ့ ေတာရြာက ေက်ာင္းေတြမွာ သာသနာ့မ်ဳိးဆက္ ဘယ္လိုမ်ား
ထြက္ပါလိမ့္မလဲ။  သားသမီးမေမြးတဲ့အမ်ဳိးသမီးမ်ားကို   အၿမံဳမလို႔ေခၚသလို မ်ဳိးဆက္သစ္တို႔
မေပါက္ဖြားႏိုင္တဲ့ ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးကို ဘယ္လိုမ်ားနာမည္တပ္ၾကပါမလဲ။

``ေက်ာင္းေတာ္ႀကီးက ႀကီးလိုက္တာ မ်ဳိးဆက္မရွိပါ။
   သာသနာျပန္႔ပြားေရး  ေတာရြာမ်ားကို   ဦးစားေပး။
   ေက်ာင္းသားကိုရင္ မရွိလွ်င္ မ်ဳိးဆက္ျပတ္မည္ပင္။
   ကြယ္မည့္အေရး စဥ္းစားေပး ကိုရင္ေက်ာင္းသားေမြး။
   ဒါမွ ေနာင္ေရး စိတ္မွာေအး သာသနာတြက္ ၀န္မေလး။´´


အနာဂတ္မ်ဳိးဆက္သစ္ျဖစ္လာမည့္ သားသမီးေတြရဲ႕ ဖခင္ေတြဟာ မိမိအားလပ္ခ်ိန္ကို အဲလို
ျဖဳန္းတီးေနမယ္ဆိုရင္ စဥ္းစားလုိ႔သာၾကည့္ၾကပါေတာ့။

ဒီလိုဆိုရင္ အနာဂတ္ဆိုတာ ဘာလဲ။ တစ္ျခားေ၀းေ၀းေတြးေနစရာမလိုပါ။ ေျပာင္းျပန္ေလး
ေတြးၾကည့္လိုက္ပါဦး။

`` အနာဂတ္ဆိုတာ အနက္ကာထားတာဘဲ´´

အနက္ (အမည္း) ကာထားေတာ့ ဘာမွေတြ႕ႏိုင္ေတာ့မည္မဟုတ္ေပ။ ထို႔ေၾကာင့္ သာသနာ့
ေခါင္းေဆာင္တိုင္း `ေက်းလက္ႏွင့္ အနာဂတ္သာသနာ´ကိုေမ့ထားလို႔မရႏိုင္ေပ။  တစ္ျခား
ဘာသာ၀င္ေတြကသူတို႔ဘာသာေရးကို ႀကိဳတင္တြက္ဆၿပီး အားကုန္သံုး၍ ရုန္းေနတဲ့အခ်ိန္
ေတြမွာ မိမိတို႔ ဗုဒၶဘာသာ ေရႊျမန္မာမ်ားက ဗ်ာမ်ားေနတုန္းပင္။

ဟိုဟာလိုလို ဒီဟာလိုလို ဟိုဟာဆိုလား ဒီဟာဆိုလားျဖစ္မေနသင့္ေတာ့ေပ။ တကယ္ေတာ့
`ဆိုလား´ေတာ့ `ဆားလို´ ၊ ဆားလိုေတာ့ `ေပါ့´၊ ေပါ့ေတာ့ `ေပါေလာေပၚ´ ေပါေလာေပၚ
ေတာ့ `အႏွစ္မရွိ´၊ အႏွစ္မရွိေတာ့ `အလကား´၊ အလကားဆိုေတာ့ `တန္ဘိုးမရွိ´ တန္ဘိုး 
မရွိေတာ့ `ဘယ္သူကမွ အေလးမထား´။

ေနာက္တစ္ခ်ိန္ ထိုကဲ့သို႔ကိန္းမ်ဳိးဆိုက္သြားႏိုင္ေလ၏။ အႏွစ္ကိုမျမင္ႏိုင္ေတာ့ေပ။

ဘာသာေရးပြဲအခမ္းအနားရွိလုိ႔သာ`နေမာ တႆ´ သံုးႀကိမ္ ရြတ္ဆိုဖူးပါသည္။ ဘုရားေရွ႕မွာ
ထင္ရာလုပ္။ သာသနာကို ဂုတ္ေသြးစုပ္ေနေသာ   လူတစ္ခ်ဳိ႕ကလဲ ေခါင္းေပါင္းစတစ္လူလူနဲ႕
သူ႕ကိုသူ သာသနာျပဳေနသူဆိုတာေတြက အမ်ားသားလား။ ခက္ေတာ့ခက္သား။

`သံကိုသံဖ်က္ သံေခ်းတက္´ ေနတာေတြကလဲေပါလွပါဘိနဲ႕။ သာသနာကို သူတို႕တစ္သက္
စာေလာက္ဘဲ ထင္မွတ္ထားေနတာလားေတာ့ မေျပာတတ္ေပ။

ႏိုင္သေလာက္၀ိုင္းကူၿပီးတြန္းေနသူကို ၿဖိဳတယ္ထင္တာကလဲရွိေသးတယ္။ `ဗုဒၶသာသနံ စိရံ
တိ႒တု´ရြတ္ေနရံုေလာက္နဲ႕ သာသနာတည္ေနၿပီဟုမ်ား ထင္ေနလားမသိေပ။

``တကယ္ျဖစ္ခ်င္တကယ္လုပ္ အဟုတ္ျဖစ္ရမည္´´

မိမိကိုယ့္က်ဳိးအတြက္လုပ္ေနတာမဟုတ္။ သာသနာအတြက္   အနစ္နာခံလုပ္ေနတာဆိုလွ်င္
မျဖစ္ဟူသမွ် မရွိေလာက္ေအာင္ကို    အဆင္ေျပလွပါသည္။         အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္
သာသနာကို ဗန္းျပ၍ လုပ္စားေနသူတစ္ခ်ဳိ႕ပင္ အဆင္ေျပေနေသာေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

ေက်းလက္ႏွင့္သာသနာသည္ ေ၀းကြာေကာင္းေသာအရာမဟုတ္။   ေက်းလက္မွသည္ ၿမဳိ႔ျပ
ဆီသို႔ ေရာက္ရွိသြားသည္ကမ်ား၏။

`အမိႈက္ကစ ျပသာဒ္မီးေလာင္´ဟူေသာစကားကုိေသခ်ာေတြးၾကည့္ပါ။ ဘာသာျခားတို႔သည္
ထိုနည္းျဖင့္ မိရိုးဖလာ ဗုဒၶဘာသာ၀င္မ်ားကို ေလာင္ၿမိဳက္၀ါးမ်ဳိေနၾကေလေတာ့၏။   ေတာရြာ
ဇနပုဒ္ မ်ားမွာ ဘာသာေရးအသိဥာဏ္ကအားနည္း ဘာသာျခားကစြဲျဖင့္    တျဖည္းျဖည္းခ်င္း
ဧရိယာက်ဥ္းလာေနသည္ကို သတိထားမိဖို႔လိုပါသည္။


ဘာသာေရးသည္ အသက္ႀကီးေသာအဖိုးအဖြားတို႔သာလုပ္သင့္သည္ဟု ထင္မွတ္ေနျခင္း၏
အဓိကအေၾကာင္းရင္းမွာ အဘယ္ပါနည္း။

ေစ့ေစ့ေတြးက ေရးေရးျမင္ႏိုင္ပါသည္။ တစ္ခ်ဳိ႕ေက်းရြာမ်ားဆိုလွ်င္ ေရွးေဟာင္းေက်ာင္းအို
ဘုရားၿပိဳ ဘုရားပ်က္ မ်ားစြာရွိေသာ္လည္း  သမိုင္း၀င္မွတ္တိုင္အျဖစ္ အသိမွတ္ျပဳသူထက္
ဂ်ဳိးေထာင္ ငွက္ေထာင္ အေပါ့အပါးစြန္တဲ့ေခ်ာင္  တစ္ခုအျဖစ္သာ    ျပဳလုပ္ေနၾကသည္မွာ
အလြန္တရာမွ စိတ္မေကာင္းျဖစ္စရာေကာင္းလွပါေတာ့သည္။ ၀မ္းနည္းဖြယ္ေကာင္းေပစြ။

ဘာသာေရး  ေသြးေအးေနၾကသည့္အတြက္္  ၿပိဳပ်က္က်ခဲ့ၾကေသာ သာသနိကအေဆာက္
အဦးတို႔မွာ ေျမာက္မ်ားစြာရွိေနသည္ကို သတိျပဳမိဖို႔လိုပါသည္။

သာသနာမတည္ေသးေသာ  ေနရာမ်ားကို  သာသနာေရာက္ရွိလာေအာင္ တည္လာေအာင္
ေဆာင္ရြက္ရျခင္း ၊  သာသနာတည္ႏွင့္ေနၿပီးေသာေနရာမ်ားကို    ေရရွည္တည္တန္႔ေအာင္
ေဆာင္ရြက္ရျခင္းသည္ သာသနာ့၀န္ထမ္းတိုင္းမျဖစ္မေနလုပ္ေဆာင္ရမည့္ အလုပ္ျဖစ္သည္
ကိုေမ့ထား၍မရေပ။

                                                      ကေလးတရားပြဲ

 သာသနာႏွင့္စပ္ၿပီးေျပာရလွ်င္

၁။ သာသနိကအေဆာင္အဦး
၂။ သာသနာ့၀မ္ထန္း
၃။ သာသနာ
ဟုသံုးမ်ဳိးကို ကြဲျပားစြာသိထားဖို႔လိုအပ္ပါသည္။

သာသနိက အေဆာက္အဦးဆိုသည္မွာ ေစတီ ၊  ပုထိုး ၊ ဘုရား ၊ ေက်ာင္း ၊ ကန္ ၊ ဇရပ္
စသည့္ သာသနာႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာ အေဆာက္အဦးမ်ားကို ဆိုလိုပါသည္။

သာသနာ့၀မ္ထန္းဆိုသည္မွာဘုန္းႀကီး ၊ ဦးဇင္း ၊ ကိုရင္ ၊ သီလရွင္( ရဟန္း ၊ သာမေဏ)
ဖိုးသူေတာ္၊သာသနာေတာ္ကို ျပန္႔ပြားေအာင္ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာလူပုဂၢဳိလ္မ်ားစသည္
ကိုဆိုလိုပါသည္။

သာသနာဆိုသည္မွာ ျမတ္ဗုဒၶ၏ ေဒသနာေတာ္မ်ားျဖစ္ပါသည္။

သို႔ဆိုလွ်င္ ကိုရင္ ဦးဇင္းေတြေပါမ်ားလာရံု ၊     သာသနိကအေဆာက္ဦးေတြေပါမ်ားလာရံုႏွင့္
ဒီၿမိဳ႕ ဒီရြာမွာ သာသနာတည္ေနၿပီဟုေျပာမရေပ။

အေၾကာင္းမွာမူ သာသနိကအေဆာက္ဦးထဲတြင္   သာသနာႏွင့္မအပ္စပ္ေသာအမႈမ်ားျပဳလုပ္
ေနၾကျခင္း ၊ သကၤန္းတည္းဟူေသာ   အေရကိုၿခံဳထားပါေသာ္လည္း ရဟန္းေတာ္မ်ားႏွင့္မသင့္
ေလ်ာ္ မေလွ်ာက္ပတ္ေသာအမူအရာတို႕ျဖင့္ သာသနာဖ်က္ေနေသာ မသမာသူမ်ားရွိေနေသာ
ေၾကာင့္ျဖစ္ပါသည္။

အကုသိုလ္မ်ားစြာျဖင့္ ဘ၀ရွင္သန္မႈကို ေဆာင္ရြက္ေနၾကေသာ လူူသားတို႕အား ျဖစ္ေနႏွင့္ၿပီး
ေသာအကုသိုလ္မ်ား ဆက္လက္မျဖစ္ေအာင္ ၊  မျဖစ္ေသးေသာ အကုသိုလ္မ်ားကို မလုပ္ျဖစ္
ေအာင္ ၊ မလုပ္ျဖစ္ေသးေသာ ကုသိုလ္တရားမ်ား ျပဳလုပ္ျဖစ္လာေအာင္ ၊ ျပဳလုပ္ထားၿပီးေသာ
ကုသုိလ္တရားမ်ား ဆက္လက္တိုးပြားလာေအာင္ ျပဳမူေဆာင္ရြက္ေစျခင္း ၊    ယဥ္းေက်းလိမၼာ

ေစေသာမဂၤလာတရားေတာ္မ်ားက်င့္သံုးေစျခင္း စသည္စသည္အေမွာင္မွသည္အလင္းဆီသို႕
ေရာက္ရွိေစႏိုင္ေသာျမတ္ဗုဒၶ၏ အဆံုးမမ်ားကိုလူသားတို႕ႏွလံုးသားသႏၱာန္တြင္တည္ေစႏိုင္မွ သာလွ်င္တကယ္စစ္မွန္ေသာ သာသနာတည္မည္ျဖစ္ပါသည္။

အႏွစ္ခ်ဳပ္အားျဖင့္ေျပာရလွ်င္   သာသနာ၏     မ်ဳိးဆက္အရွင္ျမတ္တို႔သည္ ႏိုင္ရာ၀န္ကိုယ္စီ
ထမ္းလို႔ လာလမ္းကို ( မိမိတို႔ေမြးဖြားရာ ဇာတိ ) ႀကြျမန္းၿပီး စြမ္းႏိုင္သမွ်      သာသနာမ်ဳိးေစ့
ျပန္လည္ခ်ထားမွသာလွ်င္      ေက်းလက္ေတာရြာ သာသနာသည္ စည္ပင္လာၿပီး သာသနာ
မ်ဳိးဆက္ (သို႔ )    သာသနာႏွင့္နီးစပ္သူမ်ား    ကုသိုလ္ပြား၍ အနာဂတ္ကမၻာ့အလယ္မွာ ၀င့္
ထည္ေသာ ဘာသာတရားတစ္ခု အျဖစ္ဆက္လက္တည္ရွိႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း   .. …။